8 sprawdzonych pomysłów na zabawy typu 'icebreaker'

Znasz ciekawe metody prowadzenia zajęć? Jeśli tak to udowodnij i pokaż innym jak dobrze nauczać. Opisz jakie metody wykorzystujesz i jak wpływają na proces kształcenia.

8 sprawdzonych pomysłów na zabawy typu 'icebreaker'

Postprzez Admin » 8 lut 2015, o 15:51

Anna Woźniak

Top 8 – czyli 8 sprawdzonych pomysłów na zabawy typu „icebreaker” na lekcjach języka angielskiego.

Gry i zabawy drużynowe na lekcjach języka angielskiego to doskonały sposób nauki komunikacji, a także doskonałe narzędzie budujące relację między nauczycielem i jego słuchaczami. Zabawy o nazwie „icebreaker” (ang.) czyli łamacz lodów, jak sama nazwa wskazuje, służą przełamaniu granic, barier między uczniami, głownie na pierwszych zajęciach języka angielskiego, ale również doskonale sprawdzają się w dalszych etapach nauczania. Są znakomitym przerywnikiem w czasami zbyt rutynowych zajęciach z jakimi na co dzień spotykamy się w szkole. Oto kilka propozycji na świetną zabawę podczas lekcji języka angielskiego


Race to the board (wyścig do tablicy)

Uczniów biorących udział w zabawię dzielimy na dwie grupy. Każdej z nich pozwalamy na wymyślenie własnej nazwy, która oczywiście musi być w języku angielskim. Następnie obydwie grupy ustawiamy przed tablicą w dwóch rzędach, jeden za drugim. Uczniom, którzy jako pierwsi stoją w rzędach wręczamy marker lub kredę, tak aby każda grupa posiadała jeden. Tablice dzielimy na dwie części. Na samej górze tablicy piszemy temat np. Facebook, Travelling, Holidays, Body Parts, itd. lub temat, który przerabiamy na danej lekcji. Na słowo „start” uczniowie będący w posiadaniu markerów podbiegają do tablicy i piszą jedno słowo, które kojarzy im się z zadanym przez nauczyciela tematem.
Następnie przekazuję marker koledze lub koleżance stojącej za nim, a sam biegnie na koniec kolejki. Zabawę możemy zatrzymać po 3 lub 4 minutach w zależności od organizacji lekcji i ograniczeń czasowych. Słownictwo na tablicy sprawdzamy na głos razem z cała grupą, zwracając uwagę na pisownię i zgodność z tematem. Grupa, która uzbiera najwięcej słów odnoszących się do tematu, wygrywa!
Zabawa doskonalę wpływa na kreatywność uczniów, buduję wspaniała atmosferę zdrowej rywalizacji.


Draw and guess ( kalambury)

Klasę dzielmy na dwie lub trzy grupy w zależności od jej liczebności. Każdej grupie wręczamy po jednym markerze. Dzielimy tablice na dwie lub trzy w zależności od ilości utworzonych grup. Następnie z każdej grupy wybieramy jednego przedstawiciela. Na karteczce po angielsku piszemy słowo np. headphones, lorry , friend itd. Następnie każdemu wybranemu uczniowi pokazujemy słowo na kartce, upewniając się, że dane słówko nie jest mu obce, co więcej każdemu z wybranych uczniów pokazujemy inne słowo na podobnym poziomie trudności. Na komendę „let’s start to draw” uczniowie zaczynają rysować to co zobaczyli na kartce. Zadaniem każdej grupy jest odgadnięcie oraz nazwanie po angielsku słówka, które jest rysowane na tablicy przez kolegę lub koleżankę z drużyny. Grupa, która odgadnie jako pierwsza otrzymuje punkt, następnie zmieniamy osoby przy tablicy i cała zabawa zaczyna się od początku. Grupa która uzyska najwięcej punktów w 6 rundach, może triumfować zwycięstwo.

Pass the briefcase (podaj teczkę)

Do tej zabawy możemy przygotować karty obrazkowe lub wydrukować obrazki z Internetu. W odsuwanej teczce umieszczamy karty obrazkowe z zakresu poznanego na wcześniejszych lekcjach słownictwa. Uczniów prosimy o utworzenie koła. Włączamy muzykę na odtwarzaczu lub laptopie. W trakcie grania muzyki uczniowie po kolei podają sobie teczkę. W pewnym momencie zatrzymujemy muzykę a osoba, która w danej chwili jest w posiadaniu teczki otwiera ją. Uczeń wyjmuję jedną kartę, pokazując całej klasie. Zadaniem jest poprawne nazwanie tego co znajduje się na obrazku, jeśli mu się to uda kartę zachowuję dla siebie. Jeśli uczeń nie potrafi nazwać karty wtedy słowami np „Kate Please help me!” prosi wybraną przez siebie osobę o pomoc, jeśli ta osoba również nie jest w stanie nazwać wylosowanej karty oboje odpadają z gry, natomiast jeśli poproszony o pomoc uczeń poprawnie nazywa obrazek, tym sposobem ratuje siebie i ucznia, który się do niego zwrócił. Zabawę możemy przerwać w dowolnym momencie. Na koniec zabawy liczymy karty osób którym udało się utrzymać w grze, ta która ma ich najwięcej zostaję, wygrywa.

Chair competition (zawody krzesełkowe)

Zapraszamy uczniów na środek klasy. Każdy zabiera ze sobą krzesełko. Krzesła ustawiamy w okręgu plecami do wewnętrznej strony koła.
Zabieramy jedno krzesełko i odstawiamy na bok. Następnie nauczyciel przedstawia uczniom przygotowane przez siebie kategorie słów np:
kolory, zwierzęta, rodzina, miesiące, części ciała, itd. Wybieramy jedną kategorię np. rodzina.
Podczas gdy nauczyciel powoli wymawia słowa z podanej kategorii, uczniowie chodzą zgodnie z ruchem wskazówek zegara dookoła krzesełek. W najmniej oczekiwanym momencie, rzucamy słówko z innej kategorii np. „yellow”, wtedy uczniowie szybko zajmują miejsca na krzesełkach. Jeżeli któryś z uczniów nie znajdzie dla siebie wolnego miejsca, odpada z zabawy i zabiera ze sobą jedno wybrane krzesełko. Zwężamy okrąg, zmieniamy kategorie a zabawa trwa dalej. Ten rodzaj gry, to świetny sposób na powtórzenie i utrwalenie wcześniej poznanego słownictwa.

Cup of conversation (kubek konwersacji)

Na zajęcia przygotowujemy kubek do którego wrzucamy zwinięte
karteczki z tematami do dyskusji, mogą być to tematy dowolne, dopasowane do poziomu nauczania danej grupy. Uczniów prosimy o dobranie się w pary. Każda para losuje jedną karteczkę z tematem na który będzie odbywać się ich dyskusja. Nie zapominajmy , że uczniowie powinni komunikować się wyłącznie w języku angielskim. Po usłyszeniu hasła „let’s start the conversation” zaczynają rozmawiać. Nauczyciel kontroluje pary, dbając o to aby ich dyskusja odbywała się w języku angielskim i aby dotyczyła wylosowanego tematu. Po paru minutach, kiedy uznamy iż tematy zostały wyczerpane zatrzymujemy zabawę.
Prosimy uczniów o znalezienie nowego partnera/partnerki, losujemy nowe tematy i gramy dalej.
Zabawa doskonale pobudza kreatywne myślenie oraz buduje przyjemną atmosferę pomiędzy jej uczestnikami.

Flash cards game (gra obrazkowa)

Jest to rodzaj gry drużynowej. Uczniów dzielimy na dwie grupy .
Uczestnicy zabawy siadają na dywanie, jeden za drugim. Drużyny wybierają swojego kapitana, który siada na samym początku rzędu. Nauczyciel przygotowuje karty obrazkowe ze słownictwem przerabianym na wcześniejszych lekcjach języka angielskiego. Stojąc naprzeciwko dwóch drużyn, nauczyciel pokazuję wybraną kartę obrazkową.
Jako pierwsi odpowiadają kapitanowie drużyn, na zasadzie kto pierwszy ten lepszy. Kapitan, który jako pierwszy udzieli poprawnej odpowiedzi przechodzi na koniec kolejki, tym samym cala drużyna przesuwa się do przodu, drugi z kapitanów zostaję natomiast na swoim miejscu konkurując dalej z kolejnym uczniem z przeciwnej drużyny.
Zabawa trwa do momentu, kiedy jeden z kapitanów po raz kolejny pojawi się na początku rzędu swojej drużyny.

Dead call (głuchy telefon)

Zabawa może znaleźć swoje zastosowanie przy dowolnej ilości uczestników. Uczniowie siadają w okręgu. Jeden z uczniów lub nauczyciel wymyśla hasło np. „six pairs of sneakres”, które na ucho przekazuję uczniowi siedzącemu obok i tak po kolei. Ostatnia osoba na głos wymawia to co usłyszała. Gra bardzo często wywołuje mnóstwo radości i śmiechu co rozluźnia atmosferę i zachęca do dalszego uczestnictwa w lekcji. Uczy słuchania oraz poprawnej wymowy.

Tounge twister (łamacz językowy)

Stosowana zazwyczaj na początku lub na końcu zajęć. Na tablicy nauczyciel zapisuje jeden wybrany łamaczy językowy. Oto kilka przykładów:

1) Throw this thin thing through the door.
2) Fresh fried fish.
3) My sister’s shop sells shoes for sheep.
4) Give papa a cup of coffee in a copper coffee cup.
5) I feel I need a deep sleep.

Wybrany przykład trenujemy na początku razem z całą grupą stopniowo przyspieszając tempo. Następnie prosimy ochotników lub wybranych uczniów do samodzielnego powtarzania. Jest to świetny sposób pracy nad wymową a także doskonały wyzwalacz endorfin.

Przedstawione powyżej gry i zabawy są doskonałym sposobem na urozmaicenie zajęć oraz przełamanie stresu, który często towarzyszy nam na początku pracy w roli nauczyciela języka angielskiego. Poprzez zabawę możemy nieustannie udoskonalać swoje relacje z uczniami, budować przyjacielską atmosferę opartą zdrowej rywalizacji i wzajemnym zaufaniu. Dzięki systematycznemu wprowadzaniu nowych elementów, gier, zabaw unikniemy rutynowego schematu prowadzenia zajęć, a prowadzone przez nas lekcje języka angielskiego staną się dla naszych słuchaczy przyjemnością. Pamiętajmy, iż przy odrobinie kreatywności, każdy z powyżej wymienionych przykładów możemy dostosować i wykorzystać w różnych grupach wiekowych oraz na zróżnicowanych poziomach nauczania języka.

O autorce:



Studentka V-roku studiów dziennych filologii angielskiej na Uniwersytecie Technologiczno- Humanistycznym im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu, specjalizacji pedagogiczna oraz translatorska. Studentka Uniwersytetu im. Mateja Bela na wymianie studenckiej w ramach programu Erasmus w Banskiej Bystricy na Słowacji. Lektor języka angielskiego w szkole językowej „Akademia Lingwistyczna” w Radomiu. Obecnie lektor języka angielskiego na stażu zagranicznym w ramach programu Ersamus+ w renomowanej szkole językowej „RK CENTRUM Universa” w Banskiej Bystricy na Słowacji. Oprócz języków obcych jej pasją są podróże i poznawanie nowych ludzi, kultur.
Załączniki
1278826_662026950498757_1034674959_o (1).jpg
Anna Woźniak - redaktor artykułu 'Top 8 – czyli 8 sprawdzonych pomysłów na zabawy typu „icebreaker” na lekcjach języka angielskiego.' w Naszym serwisie
1278826_662026950498757_1034674959_o (1).jpg (67.36 KiB) Przeglądane 2819 razy
Admin
Administrator
 
Posty: 420
Dołączył(a): 19 lis 2008, o 19:50
Lokalizacja: Opole

Powrót do Metodyka nauczania języków obcych

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości